Fuck Oatly – Maxad kreativitet

https://fckoatly.com/ Denna sida får du inte missa!

Oatly som ni borde känna till är det svenska livsmedelsföretaget känt för sina havrebaserade mjölkalternativ, tog ett ovanligt grepp i sin marknadsföringsstrategi genom att skapa en webbplats som sammanställer all negativ press företaget mottagit under de senaste åren. Webbsidan, benämnd ”F*ck Oatly”, agerar som en tidsmaskin som visar upp Oatlys mest framträdande kontroverser, allt från kritik mot att ha lagt till Blackstone som investerare år 2020, till anklagelser om att deras produkter innehåller giftiga ingredienser. Företaget konfronterar öppet dessa kritiska punkter och skapar länkar till ytterligare webbplatser där besökare kan registrera sitt missnöje med ett knapptryck.

Marknadsföring ”Anti-reklam” som varumärkesstrategi

Detta tillvägagångssätt är i linje med Oatlys tidigare ”anti-reklam”-varumärkesstrategi, vilken har inkluderat kampanjer med konfronterande toner, som svar på en rättsprocess från svenska mjölkbönder för att ha använt sloganen ”Mjölk, men gjord för människor”. Kampanjens aggressiva ton kan dock uppfattas som obehaglig av vissa, särskilt då den riktas mot individer som i allmänhet delar företagets progressiva värderingar. Det finns en risk att denna konfrontativa strategi kan uppfattas som småaktig eller till och med osmaklig, vilket kan påverka varumärkets image negativ.

Selektiv kritik

En intressant aspekt av ”F*ck Oatly”-kampanjen är det den väljer att utelämna. Till exempel, i fjol fann UK Advertising Standards Authority att Oatlys annonsering vilseledde konsumenter om företagets miljömässiga påståenden. Denna typ av självreflekterande marknadsföring är inte ny i branschen, och liknande taktiker har använts av andra företag, såsom Klarna, som också konfronterade missuppfattningar om sitt varumärke. Det finns dock en risk att sammanställningen av negativa aspekter som många konsumenter troligen glömt kan få företaget att framstå i en mindre fördelaktig dager än vad de kanske tror.

Sammanfattningsvis markerar ”F*ck Oatly”-kampanjen en djärv och okonventionell metod i marknadsföringen, och fångar verkligen uppmärksamhetm är rolig och sticker ut. Men det återstår att se hur denna direkta och utmanande strategi påverkar varumärkets image och relationen med dess konsumenter på lång sikt.

Källor

  1. Campaign of the Week: Fck Oatly | Contagious.” Contagious. Available at: https://www.contagious.com.
  2. ”F*ck Oatly? Why the latest ‘honest’ brand campaign flunks my PR sniff test – Raconteur.” Raconteur. Available at: https://www.raconteur.net.
  3. ”Oatly – Wikipedia.” Wikipedia. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Oatly.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *