Visit Swedens genialiska kampanj

Visit Sweden lanserade nyligen denna kampanj med titeln ”Sweden (Not Switzerland)” för att bemöta och klargöra den förvirring som ofta uppstår mellan Sverige och Schweiz. Denna kampanj har skapat stor uppmärksamhet och når över en miljon människor under sin första dag, vilket visar på effektiviteten i denna kreativa marknadsföringsinsats.

Bakgrund till Förvirringen

Förvirringen är utbred med uppskattningsvis 120,000 människor globalt som varje år Googlar för att ta reda på om Sverige och Schweiz är samma land. Denna förvirring kan delvis förklaras av likheterna i ländernas namn, där båda börjar på ”Sw-”, samt att medborgarna kallas för svenskar och schweizare​​.

Kampanjens Uppdrag och Innehåll

För att adressera och klara upp denna förvirring, tog Sveriges Turistråd ett kreativt initiativ genom Visit Sweden-kampanjen. De skapade en satirisk video för att utbilda människor om skillnaderna mellan de två länderna. Videon inleds med en svensk officiell representant som står vid en talarstol och kallar till alla ledare och medborgare i Schweiz, och föreslår att Sverige och Schweiz ska ”äga” olika saker. Till exempel, Schweiz kan prata om banker, och Sverige om sandbanker; Schweiz fokuserar på bergstoppar, och Sverige på takbarer. Kampanjen avslutas med en uppmaning till schweiziska representanter att se och signera ”Sweden (Not Switzerland)”-förslaget för att få ett slut på förvirringen så snart som möjligt​​.

Kampanjens Framgång

Kampanjen blev snabbt en framgång och uppmärksammades i över 35 länder världen över. Många resenärer fann videon underhållande och blev mer intresserade av att besöka Sverige efter att ha sett den​​. Detta exemplifierar effektiviteten i Visit Swedens marknadsföringsstrategi, där de med humor och kreativitet lyckades nå ut till en global publik och klargöra en vanlig missuppfattning samtidigt som de väckte intresse för Sverige som resemål.

Genom att använda sig av humor och en unik approach lyckades Visit Sweden inte bara öka medvetenheten om Sverige som en särskild nation skild från Schweiz, utan också stimulera turism och intresse för Sverige.

Snyggt jobbat Visit Sweden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *